Vilkår og betingelser

  1. Om HMSpass AS
  2. Tjenestetilbud
  3. Bestilling og Betingelser
    • 3.1 Avtaleinngåelse
    • 3.2 Krav til dokumentasjon
    • 3.3 Bindende avtale
    • 3.4 Korrekt informasjon
  4. Kostnader og Betalingsbetingelser
    • 4.1 Pris
    • 4.2 Betaling
    • 4.3 Forsinkelse og gebyrer
  5. Levering og Utsendelse av HMS-kort
    • 5.1 Leveringstid
    • 5.2 Midlertidige kort
    • 5.3 Adresseendringer
  6. Fornyelse av HMS-kort
    • 6.1 Varsling om fornyelse
    • 6.2 Fornyelsesansvar
  7. Reklamasjon og Avbestilling
    • 7.1 Reklamasjon
    • 7.2 Avbestilling
  8. Kundens og Vårt Ansvar
    • 8.1 Kundens ansvar
    • 8.2 Vårt ansvar
  9. Personvern
    • 9.1 Behandling av personopplysninger
  10. Begrensning av Ansvar
  11. Tvisteløsning

1. Om HMSpass AS
HMSpass AS (org.nr. 816 253 942) er eier og leverandør av tjenesten www.byggekort.no, som tilbyr konsulenttjenester innen formidling og søknadsbistand ved bestilling av offisielt godkjente HMS-kort. Søknaden formidles videre til Arbeidstilsynet, som vurderer og godkjenner søknaden. HMS-kort produseres og utstedes av Evry Card Services AS på vegne av myndighetene.

Tjenesten tilbys kun til næringsdrivende (bedrifter), ikke privatpersoner.


2. Tjenestetilbud
Tjenesten omfatter formidling og bistand i forbindelse med søknad om HMS-kort. Alle utstedte HMS-kort er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter for helse, miljø og sikkerhet (HMS) på arbeidsplassen.

HMSpass AS bistår med administrasjon av HMS-kortordningen på vegne av kunden.


3. Bestilling og Betingelser

  • 3.1 Avtaleinngåelse
    Avtalen anses inngått når kunden fullfører bestillingen på www.byggekort.no. Bestillingen blir bindende idet kunden bekrefter kjøpet ved å trykke «Bestill» eller tilsvarende. Kunden bekrefter samtidig å ha nødvendig fullmakt til å representere virksomheten, samt at lovpålagte samtykker foreligger der dette kreves.
  • 3.2 Krav til dokumentasjon
    Etter at bestillingen er fullført, blir kunden bedt om å laste opp gyldig legitimasjon, portrettbilde og bekrefte årlig fullmakt for HMS-kortordningen. Kunden mottar en e-post med informasjon om hvordan dette skal gjøres. Uten opplastet legitimasjon, portrettbilde og bekreftet årlig fullmakt for HMS-kortordningen vil HMS-kort ikke bli utstedt. Bestillingen er likevel bindende, og faktura utstedes i sin helhet, ettersom bestillingen er fullført og behandlingen allerede er igangsatt. Kunden skal også påse at både virksomheten og de ansatte er korrekt registrert i de påkrevde offentlige registre.
  • 3.3 Bindende avtale
    Bestilling er bindende når Kunden fullfører prosessen ved å trykke «Bestill» eller tilsvarende. Kunden bekrefter samtidig å ha fullmakt til å representere selskapet, samt at lovpålagte samtykker foreligger der det kreves. Faktura utstedes i sin helhet, og det gis ingen rett til kansellering eller refusjon etter at bestillingen er fullført, uavhengig av om HMS-kort blir utstedt.
  • 3.4 Korrekt informasjon
    Kunden er ansvarlig for at opplysningene som oppgis er korrekte og fullstendige. Feil eller mangler kan medføre forsinkelser eller at søknaden ikke kan fullføres.

4. Kostnader og Betalingsbetingelser

  • 4.1 Pris
    Pris pr. HMS-kort er NOK 895 eks. mva. – inkludert levering.
  • 4.2 Betaling
    Faktura sendes pr. e-post eller EHF med 10 dagers betalingsfrist.
  • 4.3 Forsinkelse og gebyrer
    Krav som ikke betales innen forfallsdato kan overføres til Kravia AS for inndrivelse. Forsinkelsesrente kan påløpe i henhold til forsinkelsesrenteloven.

5. Levering og Utsendelse av HMS-kort

  • 5.1 Leveringstid
    Det fysiske kortet sendes normalt innen 2-4 uker etter godkjent søknad. Midlertidig kort kan sendes elektronisk innen 24 timer.
  • 5.2 Midlertidige kort
    Midlertidige kort er gyldige i 60 dager som midlertidig dokumentasjon.
  • 5.3 Adresseendringer
    Kunden plikter å oppgi korrekt leveringsadresse.

6. Fornyelse av HMS-kort

  • 6.1 Varsling om fornyelse
    HMSpass AS sender påminnelser til oppgitt e-post før utløp.
  • 6.2 Fornyelsesansvar
    Kunden er selv ansvarlig for fornyelse. Automatisk fornyelse kan tilbys.

7. Feil og mangler

  • 7.1 Reklamasjon
    Feil og mangler må meldes skriftlig innen 14 dager etter mottak.
  • 7.2 Avbestilling
    Bestilling kan ikke kanselleres etter at behandlingen er påbegynt. Utstedt kort refunderes ikke.

8. Kundens og Vårt Ansvar

  • 8.1 Kundens ansvar
    Kunden skal levere korrekte opplysninger og oppdatere oss ved endringer.
  • 8.2 Vårt ansvar
    HMSpass AS bistår med søknadsprosessen, men er ikke ansvarlig for godkjenning eller produksjon av HMS-kort. Vårt ansvar begrenses til å yte bistand i bestillingsprosessen.

9. Personvern

  • 9.1 Behandling av personopplysninger
    Personopplysninger behandles i henhold til vår personvernerklæring (se www.byggekort.no/personvern), vår databehandleravtale (se www.byggekort.no/databehandleravtale) og gjeldende personvernlovgivning (GDPR og norsk lov). Databehandleravtalen gjelder ved behandling av personopplysninger på vegne av bedriftskunder.

10. Begrensning av Ansvar
HMSpass AS kan ikke holdes ansvarlig for direkte eller indirekte tap, skader, kostnader eller erstatningsansvar som følge av feil, forsinkelse eller avbrudd i tjenesten, herunder tap av fortjeneste, omsetning, forretningsmuligheter eller data, uavhengig av årsak. Samlet ansvar for HMSpass AS kan uansett ikke overstige det beløp Kunden har betalt for den aktuelle bestilling.


11. Tvisteløsning
Tvister søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, gjelder norsk rett med HMSpass AS’ forretningssted som verneting.

HMSpass AS forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene. Oppdaterte vilkår publiseres på www.byggekort.no og trer i kraft ved publisering. Kunden er selv ansvarlig for å holde seg orientert om gjeldende vilkår.